Kvalitetsregister, och inte minst datauttag ur kvalitetsregister, omfattas av en hel del juridik och regelverk.
Enligt patientdatalagen får CPUA-myndigheten endast lämna ut personuppgifter från ett
kvalitetsregister till mottagare som ska använda uppgifterna för statistikframställning eller forskning.
Utlämnande får även ske för det primära ändamålet att systematiskt och fortlöpande säkra och
utveckla vårdens kvalitet.
Snabbguiden till forskare om utlämnande av kvalitetsregisterdata för forskning och broschyren "Vägledning kvalitetsregisteruppgifter för forskning" beskriver processen att att forska på kvalitetsregister. Ytterligare information finns på Nationella kvalitetsregisters hemsida.
För datauttag från Hydrocefalusregistret, kontakta Sara Qvarlander, Sara.Qvarlander@regionvasterbotten.se innan ansökningsprocessen startas.
Observera att ansökningsformuläret måste vara daterad och signerad av huvudansvarig forskare samt att alla bilagor ska vara bifogade för att ansökan ska vara giltig.
(*) Ett personuppgiftsbiträdesavtal måste upprättas om forskningshuvudmannen anlitar en fysisk eller juridisk person, ett s.k. personuppgiftsbiträde, utanför organisationen som ska behandla personuppgifter för huvudmannens räkning. För mer information om personuppgiftsbiträdesavtal, se sidan 12 i Vägledning kvalitetsregisteruppgifter för forskning eller besök Datainspektionen.se.
Mall för Personuppgiftsbiträdes avtal finns bl.a. på skr.se.
Vänligen observera att datauttaget kan påbörjas först då ansökan är komplett inklusive alla bilagor och variabellista, samt har granskats av respektive delregisters forskningsnämnd och godkänts av registerhållare.
Datauttag sker i turordning och det kan föreligga viss fördröjning då vi periodvis har hög belastning. Ett vanligt uttag består i att data lämnas ut i tabellformat utan bearbetning, dvs inga beräknade variabler finns med.
Om flera typer av data efterfrågas levereras detta i separata tabeller. Alla tabeller innehåller ID-nyckel så data kan kopplas ihop mellan tabellerna. Alla tabeller innehåller information om troliga felaktigheter/problem i data och datum för varje mätning.
Behövs mer bearbetning, hjälp med beräkningar eller sammanställning av resultat utöver ett normalt uttag så åtgår mer tid vilket faktureras beställaren (se information om fakturering).
Ett standarduttag inkluderar mail-kontakt, uttag från databas, information om felaktigheter och selektering av kohort och variabler baserat på enklare urvalsregler. Mer komplicerade datauttag som t. ex. alla patienter som gått på ett visst läkemedel mellan 2006 och 2016 och har minst 2 mätningar med någon metod betraktas som ett längre standarduttag och tar längre tid i anspråk.
Data lämnas ut genom nedladdning från krypterad filserver, vid samkörning levereras data ibland till samkörande enhet/myndighet.
Data får bara användas för kvalitetshöjande ändamål i registret
Utlämnandet kommer att ske först efter att
Arbetstiden för datauttag faktureras enligt fast pris upp till 10 arbetstimmar med en kostnad på 10 000 kronor. Om datauttaget tar mer tid i anspråk faktureras detta med 800kr/timme. Fakturering sker efter att datauttaget är genomfört och faktura skickas till den adress som angetts i ansökan.
I de fall representant i delregistrets forskningsnämnd också är huvudansvarig forskare/ingår i forskningsgruppen/är medsökande för datauttaget skall denne inte delta forskningsnämndens granskning och beslut kring rekommendation för besluta avseende ansökan.
I de fall registerhållaren är huvudansvarig forskare/ingår i forskningsgruppen/är medsökande för datauttaget godkänns ansökan i stället av verksamhetschefen för Svenska neuroregister.
Allmänna frågor kan mailas till dataexport@neuroreg.se.
För register- och diagnos-specifika frågor, kontakta respektive delregisters forskningsnämnd.
FORMULÄR FÖR DATAUTTAG
Ansökan om registeruppgifter, från kvalitetsregister, för forskningsändamål >>
Bilaga (obligatorisk): Variabellista till ansökan för datauttag